על רקע הדיווחים על חולים בדנמרק שנדבקו בנגיף הקורונה שעבר מוטציה, במשרד הבריאות הודיעו הבוקר (יום ב') כי הם נערכים לתרחיש של הגעת ישראלים ארצה עם הנגיף בעל המוטציה, והכניסו את דנמרק לרשימת המדינות האדומות באופן מיידי, ובאופן חריג ללא התרעה מוקדמת על חזרה ארצה ללא בידוד. החל ממחר – כל השבים ארצה מדנמרק יחויבו בבידוד.
עם זאת, בניגוד לדיווחים אחרים – אין כעת חשד לגבי שבים ספציפיים מדנמרק שנושאים את הנגיף בעל המוטציה. "בכל דנמרק ידוע כרגע על מספר חולים מועט שנגוע במוטציה והם מבודדים", נמסר מהמשרד. "הסבירות שהגיע חולה הנושא את המוטציה לישראל נמוכה".
1 צפייה בגלריה
חורפן בחווה בדנמרק
חורפן בחווה בדנמרק
חורפן בחווה בדנמרק. 17 מיליון יושמדו
(צילום: רויטרס)
יחד עם זאת, הדגישו במשרד, "אנו נוקטים במשנה זהירות. משרד הבריאות יחד עם פיקוד העורף הוציא רשימת נוסעים שחזרו מדנמרק ויוצר עמם קשר מהבוקר לביצוע דיגום מיוחד לקורונה ובדיקת המוטציה. עד לקבלת התוצאות הנוסעים מדנמרק מתבקשים להיכנס לבידוד - דנמרק נכנסה לרשימת הארצות האדומות המחייבות בידוד".
בכיר במשרד שמכיר את הפרטים אמר מוקדם יותר: "בכל דנמרק ידוע על 12 חולים שנגועים במוטציה והם מבודדים. הסבירות שחולה דילג על כל אירופה והגיע דווקא לישראל היא כמו ההסתברות שנזכה מחר בלוטו. אנחנו כן נוקטים באמצעי מניעה, אבל אף אחד לא חושד שהמוטציה הגיעה לארץ".
על רקע אבחון הנגיף בעל המוטציה, בדנמרק החליטה הממשלה להשמיד קרוב ל-17 מיליוני חורפנים שבהם התגלה הנגיף – החלטה שלא השתנתה על אף הביקורת. החורפנים משמשים את תעשיית הפרווה המפותחת של המדינה.
פרופ' אייל לשם, מומחה למחלות זיהומיות מהמרכז הרפואי שיבא בתל השומר, מסביר על המוטציה: "כאשר וירוס מתרבה בתוך אורגניזם, נעשה שכפול של החומר הגנטי. זו המשמעות של המילה מוטציה. מה שקרה הוא שווירוס הקורונה הדביק חורפנים, בדומה לאופן שבו בעלי חיים אחרים יכולים להידבק. כאשר בדקו איזה וירוס עבר לאותם בני אדם שנדבקו, גילו שהמוטציה חלה בחורפנים, יש שינוי בחלבון וייתכן שהוא יגרום לכך שחלק מהחיסונים יהיו פחות יעילים.
"אנחנו עוד לא לגמרי מבינים מהי המשמעות של המוטציה הזו", הדגיש פרופ' לשם. "על האלימות של הזן החדש אין לנו שום נתונים ונדיר מאוד שמוטציות משנות את מידת האלימות של הווירוס, שכן זהו תמיד שילוב של הווירוס עצמו. נדיר גם שזה ישפיע על סיכויי הדבקה.
"מה שיותר נפוץ זה שבגלל המוטציה הווירוס משתנה, כך שמערכת החיסון לא מכירה אותו. החשש הוא שמי שנדבק בעבר בנגיף המוכר יותר, ייתכן שלא יהיה מוגן מפני הדבקה בווירוס עם המוטציה החדשה. הקשר בין בריאות בעלי חיים לבריאות בני אדם הוא כזה שאנחנו עוסקים בו כבר שנים רבות והתגובה של רשויות בריאות הציבור בדנמרק היא מצערת, אך מחייבת המציאות".